Styrketrening og forbrenning!

hovedbilde_trening

Hvor mye energi du forbrenner ved styrketrening kommer an på arbeidet som legges ned i økten.

Dette vil selvsagt variere fra økt til økt, hvilke øvelser du trener og hvor mange sett osv. Du kan påvirke energiforbruket ved styrketrening på 3 måter:

  • Under selve treningsøkten.
  • Etterforbrenningen.
  • Økt basalstoffskifte (Økt energi pga. at du har økt muskelmasse.

Øvelser som involverer flere muskler i kroppen bruker da mer energi enn øvelser som kun går på en bestemt muskelgruppe. Energiforbruket påvirkes også av hvor sterk du er, da man kan bruke mer energi og arbeid i hver enkelt treningsøkt. Antall repetisjoner, pauser og øvelser er alle med på å bestemme ditt totale energiforbruk. Flere repetisjoner, mindre pauser og flere øvelser gjør at du forbrenner mer.

Næringsstoffer

Under selve styrkeøkten bruker du primært karbohydrater som energikilde. Om man ser på hele døgnet, vil du også bruke fett som energikilde fremfor karbohydrater. Man forbrenner altså først og fremst karbohydrater under styrketreningen, men man vil kunne redusere fettmassen ved at fettforbrenningen etter styrkeøkten er i gang.

Etterforbrenning

Etter styrkeøkten skapes det en etterforbrenning i kroppen som betyr at forbrenningen skjer i kroppen selv om du sitter helt rolig. Forbrenningen kan vare fra 2 timer til 2 døgn. Det som er avgjørende for etterforbrenningen i kroppen er hvor stor del av muskelmassen som ble trent, og intensiteten og varigheten på styrkeøkten. Det er viktig å utfordrere musklene ved å variere øvelsene du utfører. Dette vil aktivere flere muskelgrupper og dermed øke styrke og gi mer tonede muskler. For å oppnå bedre effekt av styrketreningen er det lurt å legge til to eller tre nye teknikker til hver øvelse du gjennomfører. Del gjerne opp øktene til hvilke muskelgruppe du trener, og konsentrer deg om disse. Ikke vær redd for å løfte tungt, dette er med på å gi deg mer definert kropp, forhindrer cellulitter og holder forbrenningen i gang.

 

Lykke til med treningen denne uken!

Sportsdirektør
Terje Langli

Tilbake til oversikten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *